De toegevoegde waarde van ISO 9001

De toegevoegde waarde van ISO 9001

Het invoeren van een ISO 9001 kwaliteitssysteem kost geld en tijd. Het moet dus wel de moeite waard zijn om dit te doen. Je kunt je afvragen wat de toegevoegde waarde van ISO 9001 is. We geven hier enkele voorbeelden.

Imagoverbetering

Laten we eens beginnen met een minder goed meetbaar voordeel van het hebben van een ISO 9001 certificaat. Wat dacht u van het verbeteren van uw imago als organisatie. Zeker wanneer u in een branche opereert waar betrouwbaarheid van belang is kan het hebben van een certificaat uw imago zeker goed doen. Ook al is de concurrent even goed als dat u bent, hij zal zonder certificaat door de omgeving als minder worden beschouwd. Mensen zijn nu eenmaal gevoelig voor certificaten, stempels en witte jassen. Die stralen autoriteit uit. Dit is zeker toegevoegde waarde van de ISO 9001.

Onderschat daarnaast niet wat het hebben van een ISO 9001 certificaat betekent voor de betrokkenheid van uw collega’ s. Iedereen wil graag werken bij een gewaardeerd bedrijf.

Harde eis van de klant

Het gebeurt steeds vaker dat grotere bedrijven van hun leveranciers eisen dat zij ISO 9001 gecertificeerd zijn. Vooral overheden zijn daar goed in. Ook is het vrijwel altijd een eis bij een aanbesteding. Je kunt dan maar beter gecertificeerd zijn. 

Minder fouten maken.

Dit is en blijft het hoofddoel van de ISO 9001. Wanneer je de ISO 9001 toepast dan heeft u in ieder geval de volgende zaken goed geregeld:

  1. U heeft nagedacht over de procesgang van uw organisatie. Welke processen kennen wij en hoe zien deze eruit?
  2. U heeft nagedacht over de risico’ s. Zowel op strategisch niveau als ook op procesniveau.
  3. U heeft nagedacht over de wijze waarop u de belangrijkste risico’ s kunt borgen.
  4. U heeft nagedacht over de gewenste (of door de klant vereiste) kwaliteit van uw product of dienst.
  5. U heeft nagedacht over de wijze waarop u kunt controleren of de dienst of het product aan die eisen voldoet.
  6. U meet zelf de gerealiseerde kwaliteit.
  7. U vraagt aan de klant hoe deze de gerealiseerde kwaliteit ervaart.
  8. U past daar waar nodig de processen aan om de kwaliteit verder te verbeteren.

Het moet wel heel raar lopen wanneer hier geen verbeteringen uit naar voren komen.

U missie en visie worden geconcretiseerd

Dit onderdeel wordt door de meeste organisaties sterk onderschat. De toegevoegde waarde van ISO 9001 kan echter juist hier liggen. U heeft als management van de organisatie vast nagedacht over de missie en visie van de organisatie. Wellicht zijn er zelfs kernwaarden vastgesteld die aangeven wat de klant vooral van u mag verwachten. De marketing afdeling vindt dit geweldig en kan nu het verkoopverhaal mooi verpakken. Maar hoe realiseert u de kernwaarden in de praktijk? Hier komt de toegevoegde waarde van ISO 9001 om de hoek kijken. De norm verwacht dat u als afgeleide van de kernwaarden doelstellingen op procesniveau vaststelt en realiseert. Hierdoor krijgt u grip op de realisatie van uw kernwaarden. Onze softwaretool VisionManager help u hiermee.

Het grip hebben op uw visie en kernwaarden en daar op kunnen sturen heeft gegarandeerd een positief effect op uw klanttevredenheid.