Een Intern Audit Team samenstellen
Laat je niet afschrikken door het plaatje bij dit artikel over het samenstellen van een Intern Audit Team! In het echt zijn goed opgeleide Interne Auditors juist vriendelijk en professioneel. In dit artikel wil ik graag met je bespreken hoe groot een Interne Audit Team voor jouw organisatie moet zijn, welke kennis en vaardigheden ze moeten hebben en wat het kost om een Audit Team op te leiden.
Hoeveel Interne Auditors heb je Nodig in een Organisatie?
Laat ik beginnen met een voorbeeld. Afgelopen maandag kreeg ik een telefoontje van Michel. Michel is kwaliteitsmanager bij een organisatie met ongeveer 230 medewerkers. De organisatie is een zakelijke dienstverlener en heeft een 6-tal afdelingen. Zijn vraag was: "Hans, hoeveel Interne Auditors moeten wij hebben om op een goede manier de Interne Audits uit te kunnen voeren?".
Ik antwoordde hem als volgt: "Wanneer je een Audit Team gaat samenstellen, dan kan dat het beste een afspiegeling zijn van de organisatie. Zorg ervoor dat er tenminste 1 persoon per afdeling binnen het team is vertegenwoordigt. Zeker bij wat grotere organisaties (zeg boven de 50 collega' s) voer je wekelijks een audit uit. Het gaat makkelijker om de Interne Audit planning te realiseren met 6 Auditoren, dan met 1 of 2. Alleen dat is al een goede reden om met meerdere auditoren te gaan werken. Een ander voordeel is dat je de audits nu ook zo kunt plannen dat de audit onafhankelijk kan worden uitgevoerd ten opzicht van het audit onderwerp. Oftewel de Auditor is zelf niet dagelijks betrokken bij het proces dat wordt ge-audit". "En er is nog een groot voordeel"; vertelde ik Michel: "Het belangrijkste voordeel is misschien wel dat elke week opnieuw een deel van de organisatie actief wordt betrokken bij de werking van het kwaliteitsmanagementsysteem. Betrokkenheid bij het kwaliteitsmanagementsysteem is de wens van elke organisatie".
De omvang van het Audit Team is dus afhankelijk van de omvang en de complexiteit van de organisatie. Hieronder zie je een richtlijn:
Wie zijn de Interne Auditors in jouw organisatie?
Stel, je gaat een team samenstellen met Interne Auditoren. Welke collega's komen dan in aanmerking? De ideale Interne Auditor heeft kennis van de organisatieafspraken en de eisen van de normen. De Auditor is in staat om gerichte vragen te stellen en laat zich tijdens de audit niet afleiden. De Interne Auditor leidt het proces en niet de Auditee. Een effectieve Auditor kan de audit efficiënt uitvoeren en tegelijkertijd een positieve ervaring bieden aan de Auditee. Daarbij is de Ideale Auditor ook bedreven in het snel en volledig vastleggen van alle benodigde informatie om een betrouwbare auditrapportage te kunnen opstellen.
Al met al moet de ideale Interne Auditor in staat zijn om tijdens de voorbereiding van de audit de juiste vragen te stellen, risicogericht te denken en effectief te communiceren en te rapporteren. Kort samengevat; een fijne collega waar je goed mee kunt communiceren en die minimaal MBO - niveau heeft.
Wat kost het om een Interne Auditor op te leiden
Als Interne Auditor heb je dus gerichte vaardigheden en kennis nodig om een goede audit uit te voeren. Gelukkig zijn er goede opleidingen op de markt om toekomstige Interne Auditoren te scholen. Bij ISOmanager.nl bewijzen we dat dit zeker niet de hoofdprijs te kosten. Zo bieden wij online cursussen Interne Auditing aan voor slechts € 346,-- exclusief BTW (prijspeil 2023). Wanneer je een team van bijvoorbeeld 6 Interne Auditoren wilt samenstellen en deze ook de Interne Audit cursus wil laten volgen dan gaat de korting werken en is jullie investering € 1740,- exclusief BTW (prijspeil 2023).