Wat is een moderne kwaliteitsmanager?
30 september 2022 
1 min. leestijd

Wat is een moderne kwaliteitsmanager?

Door de jaren heen is de functie van de kwaliteitsmanager flink gewijzigd. Tijd voor een bijstelling van jouw beeld van de kwaliteitsmanager? Je leest het in dit blog. 

Het grootste verschil is de verschuiving in verantwoordelijkheid
We gaan gelijk van start met een aardschuiving in de verantwoordelijkheden van een kwaliteitsmanager. Was de ‘ouderwetse’ kwaliteitsmanager zo’n beetje verantwoordelijk voor alles wat viel onder kwaliteit, de moderne kwaliteitsmanager is meer en meer de adviseur van het management.

Hieronder zie je in tabelvorm hoe de verantwoordelijkheden van de kwaliteitsmanager zijn komen te verschuiven. Het is zeker niet uitputtend, maar geeft wel een beeld van de verschillen. 

Laten we eerlijk zijn; voor een aantal organisaties is dit nog wel even wennen. Je komt nog steeds tegen dat de kwaliteitsmanager verantwoordelijk is voor de kwaliteit van de producten en/of diensten, of voor de procesoptimalisatie. Dat is dus absoluut niet het geval! Het key-woord is: 
VERANTWOORDELIJKHEID. 

Het management is verantwoordelijk voor de kwaliteit van het product/dienst en voor de kwaliteit van de processen. Dus niet de kwaliteitsmanager.
De moderne kwaliteitsmanager als geweten van de organisatie
De rol van de kwaliteitsmanager richt zich vooral op het bewaken van de effectiviteit van het kwaliteitssysteem. Bewaken betekent niet dat de kwaliteitsmanager verantwoordelijk is. Dat is nog steeds het management. Het management moet daarin natuurlijk wel worden ondersteunt. Dit is een taak van de kwaliteitsmanager. Als kwaliteitsmanager weet je hoe de vlag erbij hangt en je rapporteert hierover aan het management. Daarbij zal je als kwaliteitsmanager ook adviseren wat er beter kan, en hoe.

De rol van een kwaliteitsmanager is verschoven naar die van een adviseur. Maar wel eentje met adviesplicht. Het mooie van adviesplicht is dat dit twee kanten uitgaat. De kwaliteitsmanager is verplicht daar waar nodig te adviseren en de ontvanger is verplicht daar zeer serieus mee om te gaan. Je moet van goede huize komen (goede argumenten hebben) om het advies van de kwaliteitsmanager niet op te volgen. Hiermee wordt een goede kwaliteitsmanager dus steeds meer en meer het geweten van de organisatie.

Ben je kwaliteitsmanager, of op weg om kwaliteitsmanager te worden, maak dan gebruik van VisionManager software om bovenstaande taken een stuk makkelijker te maken. 
Mocht je vragen hebben, dan kun je altijd contact met ons opnemen: 085-3031473.

Zin om aan de slag te gaan met het behalen van jullie certificaat?  
Kijk dan hieronder voor meer informatie.

Reactie plaatsen