Wat we van 2020 geleerd hebben
2020 heeft onverwachte uitdagingen opgeleverd maar ook kansen.
Niemand, jij waarschijnlijk ook niet, had in het prille begin van dit jaar kunnen bedenken dat ons leven er nu zo anders uit zou zien. Corona heeft ons gedwongen om ons leven en werk te veranderen. Zo is online vergaderen nu heel gewoon. Iets wat vorig jaar voor de meeste organisaties nog ondenkbaar was. Inmiddels weten we bijna niet meer beter.
Eerste gift van 2020
Alles is mogelijk wanneer een situatie daar om vraagt. 2020 heeft dat bewezen. In het voorjaar heb ik razendsnel moeten leren hoe ik het beste online kan communiceren en ik heb inmiddels de eerste trainingen via teams achter de rug. Deze nieuwe manier van werken heeft mij veel tijd bespaart. Tijd die ik normaal kwijt was geweest met rijden naar afspraken. Zonder Corona had ik deze stap nooit gezet. De tijdbesparing is een enorme plus. Nadeel… ik heb al tijden niet meer in mijn favoriete auto hoeven rijden 😉
Tweede gift van dit jaar
Het tweede wat mij is opgevallen, is hoe snel dingen die eerst vreemd waren wennen. Er is geen zakelijke relatie meer die het vreemd vindt wanneer wij voorstellen een MS Teams sessie te beleggen in plaats van een consult ter plekke. En dat scheelt beide partijen veel tijd.
Wat we hiervan kunnen leren als het gaat om kwaliteitsmanagement
Kwaliteitsmanagement heeft veel te maken met het doorvoeren van veranderingen / verbeteringen. Van te voren lijkt dat soms niet te doen. Door Corona hebben we geleerd dat we snel kunnen veranderen als we dat willen en dat we hier ook sneller aan wennen dan we vooraf denken.
Welke grote verandering zou jij binnen je organisatie willen doorvoeren?