Het nut van de directiebeoordeling is om na te gaan of jullie kwaliteitsmanagementsysteem wel effectief is. Een kwaliteitsmanagementsysteem is effectief wanneer het positief bijdraagt aan het realiseren van jullie bedrijfsdoelstellingen. In het kort zou je dus kunnen zeggen dat het kwaliteitsmanagementsysteem bijdraagt aan tevreden stakeholders en een mooi bedrijfsresultaat onderaan de streep.
Het is dus veel meer dan een verplicht nummertje vanuit de ISO 9001. Het nut van de directiebeoordeling is om na te gaan hoe het staat met de tevredenheid van jullie collega' s, klanten, leveranciers, aandeelhouders en overige stakeholders. Is het niet mooi om na te gaan hoe je als medewerkers blijer kan worden van je werk, hoe jullie klanten je als nog leuker en beter kunnen gaan ervaren? Hoe je het werk efficiënter kunt inrichten? Hoe je de kansen die je tegenkomt kunt oppakken en benutten? Hoe je de risico' s kunt beheersen? En dat alles met een beter resultaat onderaan de streep. Dat is waar je met een goede directiebeoordeling de basis voor legt. En daar kan ik dan weer blij van worden.